Czym jest system TPMS i wymogi unijne

Nowoczesne pojazdy to zaawansowane konstrukcje, które zapewniają kierowcy nie tylko komfort prowadzenia, ale również pełne bezpieczeństwo. Jest to możliwe za sprawą coraz bardziej innowacyjnych systemów pomiarowych i czujników, takich jak czujniki TPMS. Czym one są? I jak ten nowy standard w pojazdach wpływa na życie kierowców? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Czym jest system TPMS?

TPMS (z angielskiego Tyre Pressure Monitoring System) to obowiązujący od 2014 roku element wyposażenia samochodów wyznaczony przez Unię Europejską. Ten system pomiaru ciśnienia w oponach został wprowadzony przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i obowiązuje na terenie wszystkich państw członkowskich, w tym Polski, odnosząc się do fabrycznie nowych pojazdów.

System TPMS jest odpowiedzialny za monitorowanie poziomu ciśnienia w oponach, wykrywanie ewentualnych spadków ciśnienia, a także za informowanie kierowcy o tym, że dzieje się coś niepokojącego. To układ, który wzmacnia bezpieczeństwo, poprawia komfort i wpływa korzystnie na ekonomię jazdy.

System TPMS - o czym warto wiedzieć?

Dyrektywa unijna wyróżnia dwa rodzaje systemu TPMS: system bezpośredni i system pośredni. Czym charakteryzują się oba rozwiązania?

System TPMS bezpośredni jest uznawany za bardziej precyzyjny, jednak trudniejszy w montażu. Informacje, które przekazuje pobierane są w czasie rzeczywistym dzięki czujnikom zamontowanym na każdym kole. Należy pamiętać, że rozwiązanie to może być wyzwaniem podczas wymiany opon: każdorazowo niezbędne jest ponowne zamocowanie czujników, ich poprawna kalibracja oraz ewentualna wymiana. 

System TPMS pośredni to nieco tańszy zamiennik dla systemu bezpośredniego, który wyróżnia się niestety mniejszą skutecznością i dokładnością. Informacje, które zbiera układ pośredni pochodzą z czujników prędkości, które są wykorzystywane jednocześnie także w systemie ABS oraz w elektronicznym systemie stabilizacji (ESP). 

Co ważne, system TPMS może zostać wykorzystany w pojazdach, które nie zostały w niego wyposażone w czasie konstruowania (starsze modele, wykonane przed 2014 rokiem). Przykładowy zestaw montażowy składa się m.in. z uszczelek, plastikowych nakładek, a także z zaworów przepuszczających powietrze, które są wyposażone w specjalny bezprądowo niklowany rdzeń.