Dlaczego opony czasem hałasują?

pan sprawdzający oponę

Sprawne działanie pojazdu zależy od wielu współgrających ze sobą elementów. Jedną z jego najważniejszych części składowych są opony, zapewniające właściwą przyczepność od powierzchni jezdni. Niekiedy zdarza się jednak, że ich działanie przestaje być płynne, a same opony wydają niepokojące dźwięki. O czym może to świadczyć? I jak wybrać opony, które zapewnią nam maksymalny komfort? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule. 

 

Dlaczego opony hałasują?

Jedną z przyczyn hałasu powstającego w czasie jazdy może być sama specyfika wykorzystywanych przez nas opon oraz zasada ich działania. Kiedy opony stykają się z jezdnią lub odrywają się od niej, zostają wprawione w drżenie. Zjawisko to nosi nazwę stick-slip i polega na tym, że silnie trące o jezdnię klocki bieżnika, szukają przyczepności i wywołują drgania o wyższej częstotliwości niż podczas toczenia. W efekcie możemy słyszeć piski i inne niepokojące dźwięki. Przyczyną hałasu może być także powietrze opływające oponę - zarówno to znajdujące się pod toczącą się oponą, jak i to zasysane za nią. Warto także podkreślić, że opony same w sobie działają, jak pudło rezonansowe i mogą być przyczyną różnego typu dźwięków. 

Oczywiście nie są to jedyne możliwości. Niepokojące hałasy mogą występować także na skutek zbyt niskiego ciśnienia w jednej lub więcej opon. Inną przyczyną hałasów może być także tzw. ząbkowanie bieżnika, czyli nierównomierne zużycie, które wywołuje szereg niepokojących zjawisk. Warto podkreślić, że jeśli zauważymy niepokojące symptomy nie powinniśmy zwlekać - konieczne jest szybkie zweryfikowanie problemu.  

Jak wybrać odpowiednie rozwiązanie?

Jeśli opony, które wykorzystywałeś do tej pory, były przyczyną dużej ilości hałasów, czas na zmiany. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie nowoczesnych, tworzonych zgodnie z najwyższymi standardami opon, wykonanych tak, by zapewniać maksymalny komfort podczas użytkowania. 

Innowacyjne propozycje posiadają m.in.:

  • bieżnik kierunkowy bez przestrzeni zamkniętych, 
  • klocki bieżnika o zróżnicowanym kształcie, które są ułożone asymetrycznie i nieregularnie, 
  • poprzeczne rowki ukształtowane tak, by ich wejścia i wyjścia nie pokrywały się z krawędzią styczną bieżnika, 
  • dużą miękkość mieszanki, ale sztywny szkielet opony.

Podczas dokonywania wyboru warto dokładnie przyjrzeć się "etykiecie", którą jest oznaczana każda opona. Opis ten pozwoli nam m.in. sprawdzić, jaki poziom hałasu jest wytwarzany przez daną propozycję (w warunkach testowych). Należy zwrócić także uwagę, czy jest to opona standardowa, wzmocniona czy też np. opona z rantem ochronnym - każda forma ma bowiem nieco inną specyfikę. 

Oczywiście kluczem do sukcesu jest także współpraca z profesjonalistami, którzy doradzą, jakie opony warto wybrać i podpowiedzą, jak poprawnie je użytkować. Jeśli potrzebujesz fachowego wsparcia, sprawdź naszą ofertę. Z chęcią pomożemy Ci dobrać optymalne rozwiązanie i polecimy produkt spośród najwyższej klasy marek, takich jak Bridgestone, Michelin, Toyo, Goodyear, Continental, Pirelli i inne.